Main Menu

Pierwsze miesiące 2020 roku obfitują w wiadomości o niebezpiecznym wirusie, który w krótkim czasie pojawił się w Polsce, zmuszając wszystkie placówki oświatowe do zamknięcia. Dzieci zostały z rodzicami w domach na czas kwarantanny. Niestety, wiele z nich przeżywało niepokój związany z tym, co się dzieje wokół. 
Narastający w nich lęk jest naturalny. My, dorośli, również go odczuwamy, jednak z racji wieku, doświadczenia i możliwości odniesienia swych obaw do świata nauki - jesteśmy w stanie regulować swój stan emocjonalny. 

Dziecko samo nie nauczy się panować nad własnymi emocjami. Potrzebuje partnera, który pomoże mu utrzymać równowagę emocjonalną. W takiej sytuacji jesteśmy dla dziecka wzorem do naśladowania. Warto więc pamiętać o naszych kompetencjach społecznych. 

Bajka terapeutyczna daje niewyczerpane pole do wykorzystania w trakcie poznawania emocji, również tych związanych z ryzykiem zarażenia się niebezpieczną chorobą. W proponowanej bajce Kazik próbuje zmierzyć się z niepokojem. 

Rodzicu! Po przeczytaniu dziecku bajki zapytaj:

  • czym jest strach. Czy dzieci odczuwają go, myśląc o zarażeniu się chorobą?
  • w którym momencie Kazik zaczął się tak naprawdę bać? Co wydało mu się najstraszniejsze?

Dodaj kilka swoich pomysłów na to, jak dzieci mogą się rozchmurzyć i dbać o swój humor. Wspólnie pobawcie się w lekarzy, szpital, karetkę - niech dzieci powiedzą, co należy robić, gdy się zachoruje.

 bajka1.1

bajka1.2

bajka2

bajka3

bajka4

bajka5

bajka6

bajka7

 

Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola można wykorzystać na to, aby stało się bardziej samodzielne. Nadal warto zachęcać je do utrzymywania czystości w swoim pokoju, przygotowywania prostych posiłków wraz z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. Wszystkie sytuacje domowe, począwszy od sprzątania zabawek, układania rzeczy na półkach, poprzez samodzielną zabawę zabawkami, czytanie, aż do oglądania filmu czy słuchania słuchowisk są dla dziecka rozwojowe. Oczywiście ważnym elementem tych sytuacji jest uczestnictwo osoby dorosłej. Tak jak dziecko w przedszkolu bawi się z nauczycielem, tak w domu oczekuje, aby bawić się z rodzicem. Gdy te oczekiawania są zrealizowane (a wynikają z emocjonalnych potrzeb), dziecko spontanicznie rozpoczyna zabawę samodzielną. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważnym aspektem organizacji zabawy i nauki w domu jest wypracowanie adekwatnego do możliwości rodziców i potrzeb dziecka rytmu dnia. Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nie jest zadawaniem zadań i ćwiczeń do obowiązkowego wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzatać, czuć się bezpiecznie i swobodnie w swojej aktywności.

A co z dojrzałością i gotowością szkolną? .... Dzieci uczą się wszędzie i codziennie według swojego programu rozwoju, realizując własne pomysły. Nie obawiajmy się sytuacji, która zaistniała, bo pozornie wydaje nam się, że zgubimy kilka miesięcy w rozwoju dziecka, a przecież to, czego dziecko nauczyło się do tej pory nie zginie, a rozwój dalej podąża tylko poprzez inne formy wyrazu i ekspresji. Natomiast diagnoza sześciolatków, którą otrzymali rodzice od nauczycieli nie jest warunkiem przyjęcia dziecka do szkoły, ale jednie informacją, że dziecko jest dojrzałe i gotowe, by do niej pójść. 

Domowe projekty - przykłady na aktywność. 

  • Domowe rewolucje, czyli nowy porządek w pokoju.
  • Rodzinny turniej gier planszowych.
  • Wszystkie skarpetki na stół, czyli klasyfikacja według rozmiaru i kolorów.
  • Wirtualne zwiedzanie Zamku Królewskiego w Warszawie https://www.ai360.pl/panoramy/85
  • Zabawy ruchowe https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
  • Konstruujemy Robo-Kraby - https://robodohome.com/pl/webinary/   - zapisy na bezpłatną lekcję TYLKO do 26 maja (wtorek).
  • Namiot z koca i pod stołem, czyli wakacje na podłodze.
  • Widok z okna z kuchni i pokoju - znajdowanie różnic i podobieństw.
  • Podwieczorek na medal. Okres wiosenny to znakomita okazja, by do przedszkolnego menu włączyć jeszcze większą ilość warzyw i owoców. Rzodkiewka na kanapce z białym serkiem, surówka z kalarepy i jabłka, deser z truskawkami - nie tylko zaspokajają apetyt, ale przede wszystkim dostarczają wielu witamin i minerałów. Należy pamętać o odpowiednich proporcjach - zdecydowanie więcej warzyw niż owoców z uwagi na zawarte w owocach cukry proste.

Back to top

INFORMACJE O PLIKACH COOKIE

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.